دوشنبه  31 اردیبهشت 1403
 
 
 

متن خبر

راهنماي نوشتن گزارش اقدام پژوهي
10 تیر 1400
 

"به نام خدا"

 

"پژوهش هزینه نیست، سرمایه است"

 

راهنمای نحوه نگارش گزارش بیست ودومین برنامه معلم پژوهنده 

گروه تحقیق وپژوهش استان کردستان

 

 

همکارگرامی، احتراما به عرض می رساند هدف ازتدوین این راهنماارائه آموزش گام به گام نگارش گزارش اقدام پژوهی به علاقمندان می باشد. لطفا دقت نماییدکه متن گزارش مطابق با ۱۲بخش‌ زیر آماده گردد،با حذف نمودن هربخش امتیازآن بخش نیزحذف می گردد:عنوان ، چکیده وکلمات کلیدی گزارش (دریک صفحه)

  1. مقدمه
  2. بیان مسئله و ادبیات موضوع
  3. وضع موجود و اهداف
  4. اطلاعات اولیه(شواهد1)
  5. راه‌حل‌های پیشنهادی
  6. چگونگی اجرا و نظارت
  7. اطلاعات ثانویه (شواهد2 )
  8. ارزیابی راه‌حل‌ها و اعتبار سنجی
  9. نتایج و تصمیم نهایی
  10. منابع و مآخذ
  11. پیوستها

 

v     بخش اول

·         عنوان گزارش:  با فونت B Zar و اندازه BOLD 16 و با 1.5 فاصله

عنوان گزارش بسیار مهم است در انتخاب آن دقت کنید . عنوان باید محدود، خاص وکامل بودو حاوی متغیرهای اصلی پژوهش باشد.از فرمول و علائم اختصاری تاحدامکان استفاده نشود، کوتاه و در حدود ۷ تا ۱۲ کلمه باشد. روشن و بدون ابهام وجذاب بوده و اگر پژوهش از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده شود .

·            چکیده:  با فونت   B Zarواندازه 12 BOLD و با 1.0 فاصله

صفحه اول اقدام پژوهی فقط باید حاوی عنوان اقدام پژوهی، چکیده و واژگان کلیدی باشد و متن اصلی اقدام پژوهی باید از صفحه دوم آغاز شود. چكيده گزارش، مستقیما به مسئله مورد مطالعه، اهداف، روش پژوهش، روش های گردآوری اطلاعات با عنوان شواهد یک و دو، يافته‌‌ها و نتایج اشاره می کند. چكيده بايد كامل و در يك پاراگراف وبه زمان گذشته نوشته شود .طول چكيده در اقدام پژوهی نباید كمتر از 150 كلمه و بيشتر از 300 كلمه باشد. چکیده تصویر کلی گزارش است و به خواننده در تصمیم گیری برای مطالعۀ متن اصلی یا عدم مطالعۀ آن کمک میکند پس باید مهم ترین موارد مطرح شده در متن اصلی را به اختصار دربرگیرد. چکیده باید دقیق، مستقل از متن، غیرقضاوتی، روان و منسجم بوده و بايدبگویدمسئله چیست؟ دارای انسجام و یک دستی لازم است؟سوال اصلی کدام است؟با چه روشی به آن پرداخته شده است؟نظرهای مختلف درباره مسئله چیست؟نظر انتخابی کدام است و چه دلایلی برای اثبات آن ارائه شده؟نتیجه و یافته چیست؟آیا تصویرروشنی از محتوی را بیان کرده؟

·         کلمات كليدي(واژگان کلیدی):  با فونتB zar  و اندازه 12 BOLD و با 1.0 فاصله

کلمات كليدي اصطلاحاتی برآمده از متن و مرتبط با موضوع اصلي بوده و بین 7-3 کلمه و باکاما (،) از هم جدا شده و در يك خط نوشته می شوند. كليد واژه­ها در حكم موضوعات جزئي که پس از چكيده مي­آيند هستندو به خواننده كمك مي­كنند تا پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين اثر مورد توجه قرار گرفته است. جستجوی مقالات و پایان‌نامه‌ها از طریق واژه‌های کلیدی آنها صورت می‌گیرد.

v     بخش دوم

·         مقدمه: سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

متن اصلی اقدام پژوهی باید از صفحه دوم آغاز شود و نویسنده باید ازمکان وزمان وافراد و هدف کارخودتوضیحانی راارائه دهد. بیوگرافی وتوضیحاتی پیرامون موضوع ودرواقع وضعیتی راکه نامطلوب می باشد را مختصرابیان کند. اين بخش در 1 تا 3 صفحه (یك پنجم كل مقاله) پیش آگاهی و دلیل و علت نگارش پژوهش است. بايد مختصرابگوید مساله چيست؟ چگونه با کارهای قبلی مرتبط است و چه تفاوتی با آنها دارد؟ به بیان چالش های موجود در اين مسئله، ضرورت، کاربرد نتايج و اهداف تحقيق می پردازد. در نوشتن مقدمه از نوشتن مطالب عمومی، غير ضروری و غير مفيد خودداری کنيد. نویسنده به بررسی ابعاد مختلف موضوع مطرح شده میپردازد به طور بسیار مختصربه سابقه علمی و به مطالعات قبلی اشاره میكند تا بتواند علت و هدف انجام تحقیق حاضر را بیان كند. اهداف مطالعه كه در مقدمه بیان می شود، بایستی همان مواردی باشد كه در قسمت نتایج به آنها پرداخته می شود. اهداف جزیی، فرضیه ها یا پرسش ها باید به طور كامل در مقدمه آورده شود. بایستی از اطلاعات گسترده و غیراختصاصی، توصیف مفاهیم، ارائه جدول و تصویر در مقدمه پرهیز شود.

بخش دوم مقدمه طرح اهمیت و ضرورت موضوع مقاله است. اهمیت و ضرورت موضوع در واقع مجموعه اطلاعاتی است که مشخص می کند نتایج تحقیق ما تا چه اندازه می تواند برای محقق و مخاطب مفید و ارزشمند و تاثیر گذار باشد. به عبارت دیگر ما می خواهیم در این بخش مشخص کنیم دست اوردها یا نتایج تحقیق ما چه خواهد بود و چه اثراتی خواهد گذاشت. بنابراین زمانی که اهمیت و ضرورت تحقیق را آماده میکنیم باید توجه کنیم که تا چه اندازه یافته ها و دستاوردهای این تحقیق، می تواند جدید، اصیل و کاربردی باشد. همچنین در همین بخش باید اشاره کنیم که یافته های تحقیق ما در کجا و به چه صورت می تواند مورد استفاده قرار گیرد و چه تحولات و تاثیراتی در آن حوزه خاص می تواند به دنبال داشته باشد.

v     بخش سوم

·         بیان مسئله و ادبیات موضوع: سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

دراینجابیان کنید که مطالعات واطلاعات شما درباره موضوع تحقیقتان چیست؟ ابتدا موضوع را معرفی و جنبه های مجهول و مبهم آن را بیان کنید ومسأله را به صورت واضح و در عین حال متمایز، در بیان مسأله ارائه ‌دهید ودر عین حال متغیرهای اصلی موضوع و رابطه نسبت بین متغیرها را مشخص و روشن کنید. متغیربه ویژگی هایی اطلاق می شود که می توان آن ها را مشاهده یا اندازه گیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آنها کرد. درمرحله اول به تشریح مشخصات پرسنلی خود(مدرک، رشته تحصیلی، پست سازمانی، واحد سازمانی ،سابقه خدمت و......) پرداخته و سپس در مرحله دوم به تشریح مشخصات آموزشگاه مورد مسئله(موقعیت جغرافیایی، تعداد عوامل اجرایی، تعداد معلمان به تفکیک پایه ها ، تعداد دانش آموزان و......) و در مرحله سوم به تشریح مسئله اصلی(در کدام پایه؟ چه کسانی؟ و با چه موضوعی؟ علل وجود مسئله و.....) بپردازید. بررسی پیشینه و سوابق و ادبیات تحقیق یکی از مهمترین مراحل است. کسب آگاهی درباره تحقیقات قبلی، بررسی ادبیات تحقیق (پیشینه) خوانده می شود، با بررسی ادبیات و سوابق تحقیق نه تنها محقق اطلاعات وحقایق بیشتری  نسبت به موضوع مورد علاقه اش به دست می آورد، بلکه  به احتمال زیاد باعث ایجاد روش ها و عقاید جدید می شود که  می توانددر بهبود فرایند تحقیق موثر باشد. با مطالعه اجمالی ادبیات وسوابق مربوط  به مساله تحقیق،  درمورد موضوع تحقیق چهارچوب ادراکی  مناسب پیدا کرده وراهبردها  وروشهای تحقیق را طراحی کنید.

v     بخش چهارم

·         وضع موجود و اهداف : سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

در این گام باید به این سوالات پاسخ داده شود که مسئله مورد نظر را چگونه تشخيص داديد و از كجا به آن پي برديد و ابزار تشخيص شما چيست؟ چه پاسخي خواهيد داشت؟ چه مستنداتي براي مسئله بودن موضوع مورد مطالعه خود ارائه خواهيد داد؟ به عبارت ديگر در اين مرحله تصمیم می گیرید با استفاده از ابزار مناسب براي جمع‌آوري اطلاعات مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، امتحان کتبي، پرسش شفاهي واسناد و ارقام و.....اطلاعات بيشتری در مورد موضوع و مسئله‌اي که در مراحل قبلي توصيف کرده‌ايد، جمع‌آوري کنيد تا بتوانيد مسئله بودن موضوع خود را با اطمينان بيش‌تري مورد بررسي قرار دهيد.

اهداف یکی از اساسی ترین قسمتهای هر طرح است و آن چیزی است که با اجرای مطالعه باید به آن رسید. اهداف باید رابطه نزدیکی با بیان مسئله داشته باشند و در قالب اهداف کلی(اصلی) و اهداف اختصاصی(جزئی)بیان می شوند. آنچه را که درمطالعه به طور کلی بدان دست خواهید یافت هدف کلی است .اهداف اختصاصی اجزای مختلف هدف کلی هستند که پیدا کردن پاسخ برای آنها جهت رسیدن به هدف کلی ضروری است. با تعیین اهداف اختصاصی چهارچوب مطالعه مشخص شده و از گردآوری اطلاعات غیر ضروری جلوگیری می شود ومحقق را در مشخص کردن متغیرها، نوع مطالعه، روش کار، نحوه گرد آوری اطلاعات، طرح جداول و غیره هدایت می کند .

v     بخش پنجم

·         اطلاعات اولیه( شواهد 1): سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

در این بخش شما باید ادعای خود را مبنی بر وجود مشکل ثابت کنید. برای اثبات ادعای خود و اطمینان از وجود مشکل می توانید از روش ها و ابزارهای مختلف(مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، آزمون، نمرات کلاسی، نظرخواهی از همکاران، مشورت با والدین، مراجعه به پژوهش های دیگران- پیشینه پژوهش) که دربالا به آنها اشاره کرده اید استفاده کنید. در این مرحله سعی کنید با استفاده از جدول و نمودار به کارهای خود عینیت بیشتری ببخشید. دراقدام پژوهی مشکلی درمیان است، چه شواهدی در دست داشتید که نشان دهدکه شما نیاز به انجام این پژوهش داشتید؟ مشکل اصلي چيست ؟ريشه هاي اصلي مشکل از کجا نشات مي گيرد ؟ديگر عوامل مهم مربوط به آن ريشه ها و پيش زمينه ها کدامند ؟نتايج و عواقب منفي عمده موضوع چه مي تواند باشد ؟

أ‌.         مشکل خود را آنگونه که احساس می کنید با اطلاعاتی دقیق به خواننده منتقل کنید تا او هم احساس شما را درک کند.

ب‌.     از روش های علمی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.

ت‌.     تأثیرات این مشکل بر بستر کاری خود و اطرافیان را نشان دهید.

ث‌.     از کلی گویی بپرهیزید .

 نوع پژوهش براساس هدف، ماهيت ونحوه گردآوري داده ها بيان مي شود. معمولا پژوهش هاي علمي از روش هاي مطالعه ميداني و کتابخانه اي براي گردآوري داده ها و اطلاعات استفاده مي کنند. همينطور جامعه آماري و نمونه آماري معرفي مي شوند و سپس گزاره هاي پژوهش ( فرضيه ها يا سوالات ) ارائه مي گردد. همچنين آزمونهاي آماري مورد استفاده و نرم افزار تجزيه و تحليل داده ها نيز معرفي مي شود. گرداوری اطلاعات مرحله ای است که محقق به منظوریافتن یک یا چندراه حل، برای بهبودوضع موجودوتبدیل آن به وضع مطلوب تلاش می کند. بطور كلي در مرحله ي گردآوري اطلاعات شما به دو نوع گردآوري اطلاعات نياز دارید كه در اين چرخه از آن ها تحت عنوان « شواهد (1) » و « شواهد (2) » ياد مي شود.بدانیدکه:

1)     گردآوری اطلاعات به منظوردست یابی به راه حل یا راه حل های مناسب انجام می پذیرد

2)     قبل از هرچیز علل و عواملی که موجب مساله شده است باید شناسایی شود.

3)     برای گرداوری اطلاعات ازروش و منابع گرداوری اطلاعات مناسب استفاده کنید.

4)     درزمان گرداوری اطلاعات تمام فعالیت های خودرابازمان بندی یادداشت وطبقه بندی کنید. ویژگی های دقیق منابع را ثبت کنیدوهیچ عمل یا نکته ای را که با مساله ارتباط داردرا کوچک تلقی نکنید.

v     بخش ششم:

·         انتخاب راه حل های موقت و پيشنهادي: سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

در اين مرحله مي‌بايست قبل از هر گونه اقدامي هم خود فكر كنید و هم به جستجو پرداخته و اولا ببينید چه ديدگاه‌ها و نظراتي در مورد مسئله‌اي كه با آن مواجه شده اید وجود دارد (مطالعه سوابق نظري) و ثانيا ببيند چه تحقيقات و كارهاي عملي در مورد موضوع ومسئله مورد نظر انجام شده است(مطالعه سوابق عملي). بامطالعه سوابق مسئله مورد بررسي، هم بينش معلم پژوهنده نسبت به موضوع وسيع‌تر و عميق‌تر مي‌شود و هم مي‌توان از نتايج و راه‌حل‌هاي انجام شده در تحقيقات قبلي براي اقدام خود استفاده كند و همه اينها كمك مي‌كند كه اقدام پژوه راه‌حل هاي مناسب‌تري را براي حل مسئله پيدا كند. فرد بعد از ترسيم الگوها و شناخت عواقب و پيامدها، به كمك اطلاعاتي كه در اختيار دارد چند راه را براي حل مسأله سبك و سنگين می كند و از ميان آن ها يك راه را انتخاب و ويژگي ها و جوانب آن را به درستي مشخص نمايد و قبل از اقدام، آن را به همكاران نشان می دهد تا در باره ي آن نقادي كنند و درنهايت پس از اصلاح راه حل انتخابي، به اجراي آن اقدام كند. لازم به يادآوري است كه نظر همكاران در اين مرحله بايد در طرح اقدام پژوهي ذكر شود .به عبارتي معلم پژوهنده مي تواند در اين مرحله ليستي از عوامل حل يا كاهش مسأله را ارائه نمايد تا آن را در مرحله ي بعد به اجرا درآورد. تعدادی از سوالاتی که باید به ن پاسخ دهید عبارتند از:

 آيا راه حل هاي گوناگون را يادداشت کرده ايد؟ آیا راه حلها  بر اساس اطلاعات کافي تهيه شده اند ؟آيا راه حلها براي از ميان برداشتن علل مسائل و يا کاهش تاثير آنها طراحي شده اند؟ آيا معيارهايي براي انتخاب راه حل بهتر در نظر گرفته شده است؟ آيا راه حل انتخابي منجر به فراهم کردن دانشي جديد مي شود؟ آيا راه حلها از نظر اجرايي قابل اجرا هستند؟ آيا به مسائل حقوقي و اخلاقي و اداري اجراي راه حل توجه کرده ايد؟ آيا به اندازه کافي براي اجراي راه حل انديشيده ايد؟ آيا خود را براي اتفاقات پيش بيني نشده آماده کرده ايد؟آيا براي اجراي راه حل برنامه ريزي کرده ايد؟آيا منابع مالي اجراي راه حل را تهيه کرده ايد؟ آيا وظايف همکارن را مشخص کرده ايد؟  آيا مجوزهاي لازم براي اجراي راه حل ها گرفته ايد؟.....

v     بخش هفتم:

v     اجراي طرح جديد و نظارت بر آن: سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

اجرای راه حل و یا راه حل های انتخابی به ترتیب اولویت و بررسی نتایج آنها در این مرحله مورد نظر است. معلم پژوهنده بایستی هر یک از راه کارهای پیشنهادی در مرحله قبل را بر اساس زمانبندی دقیق و با نظارت کافي مدير و عوامل اجرايي اجرا و تشریح نماید. پس از اينكه راه جديد و موقتي كاملاً طراحي و آماده شد آن را به اجرا بگذاريد . اقداماتي كه در اين مرحله بايد صورت گيرد عبارت است از :

1)      هر يك از راه حل هاي پيشنهادي مرحله ي قبل را براي كاهش يا حل مسأله اجرا مي كنيم .

2)      در هر مرحله از اقدام نتايج بدست آمده در هر مرحله را یادداشت وگزارش مي کنیم.

3)      اگر در هر يك از مراحل به موفقيتي دست نيافتيم مراحل بعدي را اجرا مي كنيم تا به نتيجه برسيم.

4)      موانع و مشكلاتي را كه در هر يك از اين مراحل با آن مواجه شديم ذكر مي كنيم .

5)      نتايج بدست آمده را قبل از دادن گزارش نهايي با همكاران در ميان مي گذاريم و نظرات آنان را جويا مي شويم .

در اين قسمت بيان کنيد که چه کرديد؟ راه حل پيشنهادي را چگونه به مرحله اجرا درآورديد؟ ايا راه حل بي دردسر و آسان بود؟ آيا چندين راه پي در پي را آزموديد؟ ايا در نيمه ي راه عقیده تان را عوض کردید؟جهت بهبود فرايند اجراي راه حل در طول کار بر اجرا، نظارت دقيق داشته و تغييرات و تعديل هاي لازم را در آن به وجود آورده و شيوه نظارت و تغييرات احتمالي را به طور کامل شرح دهيد.   

v     بخش هشتم:

·         اطلاعات ثانویه (شواهد 2):  سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

براي داوري درباره ي علل تغييربوجود آمده و جديد و اثبات ادّعاي خويش درباره ي راه حل جديد و اصلاح عمل قبلی و تغيير دادن وضعيت نامطلوب به مطلوب بايد شواهد و دلايلي ارايه دهيد. درواقع شواهد (2) براي ارزشيابي عمل وفعالیت وکارشما صورت مي گيرد. پس از اجرا و حتي درحين اجراي طرح جدید، اسناد و مدارکي جمع آوري کنيد تا بدان وسيله بتوانيد ادعاي خود را ثابت کنيد. اين اسناد لازم نيست کمي يا به عدد باشد بلکه می تواند اظهارات یادداشتی همکاران /مدير /والدين /دانش آموزان/نوشته /نقاشي /مشاهده/ فيلم و... ديگران را قانع مي کند که تغييري صورت گرفته است. عمده ترين اقداماتي كه در اين مرحله صورت مي گيرد عبارت است از :

1)      مقايسه ي اطلاعات و داده ها يا وضعيت قبلي با داده ها يا وضعيت جديد .

2)      اظهار نظر همكاران در مورد تغييرات ايجاد شده ( وضعيت جديد).

3)      اظهار نظر والدين دانش آموز يا خود دانش آموز درباره ي تغييرات ايجاد شده .

به طور كلي گردآوري اطلاعات دراين مرحله براي توضيح و تفسير مرحله ي بعد ( ارزيابي نتايج ) صورت مي گيرد و منابع گردآوري اطلاعات در اين مرحله نيز همان منابع شواهد (1) خواهد بود(اظهارات مدير مدرسه، والدين، دانش آموزان،اسناد و مدارک، مشاهدات معلم و همکاران، کتب ها، مجلات، روزنامه ها، اطلاعات حاصل از مصاحبه وپرسش نامه ها، يادداشت هاي روزانه،رايانه و اينترنت.... ).

v     بخش نهم

·         ارزيابي راه حل ها و اعتبارسنجی:  سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

 

دراینجا معلم به ارزيابي و قضاوت كار خود مي پردازد و نتايج حاصل از اقدام و راه حل هاي پيشنهادي را گزارش مي دهد. به عبارت ديگر اين مرحله بايد به اين پرسش ها پاسخ دهد كه آيا پيشرفت يا تغييري در كار ايجاد شده است يا خير(ذكر شواهد و دلايل)؟ پيشرفت يا تغيير درچه زمينه هايي بوده است( ذكر شواهد)؟ نظر همكاران درباره ي تغيير ايجاد شده چيست(ذكر نظر ديگران)؟

اعتبار يابي دراقدام پژوهي امري بسيار مهم است و در گزارش اقدام پژوهي حتماً بايد بدان اشاره شود .دلایل اعتبار کار خود را بیان کنید و بگویید چه کسانی به کار شما اعتبار بخشیدند. براي اينکه يافته هاي شما داراي اعتبار باشد لازم است افراد صالح ویا مدارک علمی ديگري آن را تاييد کنند وتازماني که نتایج کار تاييد نشوند نمي توان بعنوان سند علمي آن را بیان وانتشارنماييد. اعتباريابي در اقدام پژوهي معمولاً با ارايه ي گزارش پژوهش براي داوري به گروهي كه با آنان در ارتباط هستيد همراه است. اين گروه مي تواند يكي از گروه هايي باشد كه شما در ضمن پژوهش از آنها كمك مي گيريد و يا به عنوان راهنما شما را در امر پژوهش ياري مي دهند .

v     بخش دهم

·         نتایج وتصمیم نهایی: سرتیترهای متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

دراینجا نتایجی راکه از شواهد خود به دست آورده اید، ارزیابی و تاثیر عمل خود را بیان نمایید. خواننده این اثرات را کجای کار شما می تواند ببیند؟ (یادداشت ها ، نامه ها ، فیلم هاو...)  آیا دلیل یا دلایلی دارید که نشان دهد وضعیّت نامطلوب را تغییر داده اید؟ آیا خودتان از تغییرات راضی هستید؟ آیا دیگران هم ازتغییراتی که شما ایجاد کردید راضی هستند؟در ارايه ي یافته ها به دیگران مراقب باشید که یافته ها براساس تحقيق شما باشد و صرفاً نظري و دور از نتایج شما نباشد . شرايط و امكانات موجود را در نظر گرفت و با توجه به شرايط موجود عملي باشد. با توجه به اجرای راه حل ها و یافته های به دست آمده از اجرا، می توانید تصمیمات خود را به مسئولین، همکاران، اولیا و حتی دانش آموزان ارائه نمایید.

v     بخش یازدهم

·         منابع وماخذ: سرتیتر متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله

منبع نويسي به روش شیوه   APA صورت گیرد. مثلا به این صورت نوشته می شوند:

 کتاب: نام خانوادگی، نام. سال. نام اثر. محل نشر: ناشر .

تبریزی، مصطفی.(1376). اختلالات دیکته نویسی. تهران: فراروان.

*        توجه:

اگر مطلبی را عیناً نقل می کنید ، ذکر منبع الزامی است .

v     بخش دوازدهم

·         پیوست ها: سرتیتر متن بافونت Bzar.14.Bold و 1.5 فاصله ومتن اصلی با فونت  Bzar.14و1 فاصله. متن داخل جداول، نمودارها و سرتیتر آنها با Bzar.12 و1 فاصله تایپ شوند.

 شامل مدارک و مطالبی است که برای تایید گزارش و فعالیت خود به علاقمندان ارائه می دهید. مانند : جداول، شکل ها وتصاویر.